Black Friday a Jeho Temná Strana: Ekologické a Etické Dopady Black Friday
Aj na vás sa už valia zo všetkých stránok veľké nápisy „BLACK FRIDAY ODŠTARTUJE UŽ ZA 24 HODÍN!“ Alebo „ NESMIETE PREMEŠKAŤ OBROVSKÉ ZĽAVY S BLACK FRIDAY U NÁS!“ ?
Týmto článkom nechceme spochybňovať myšlienku a zmysel udalosti Black Friday. Zámer je dobrý – nakúpiť veci, ktoré skutočne potrebujeme ale zatiaľ sme si ich nekúpili z dôvodu vyššej sumy, za omnoho lepšie peniaze.
V dnešnej dobe sa ale myšlienka Black Friday celkom zmenila. Teraz to už funguje tak, aby vás obchodníci „dostatočne dopredu“ upozornili na zľavy. Už dobré 2-3 týždne dopredu neuvidíte pomaly nič iné iba upozornenia, ktoré na vás tlačia, že NESMIETE zmeškať ich obrovské zľavy. A ľudia bezhlavo nakupujú veci, ktoré absolútne nepotrebujú z dôvodu veľkého nátlaku od obchodníkov.
Je to ale pravda? Naozaj si NESMIEME nechať ujsť tento veľký nákupný ošiaľ? Naozaj tak veľmi potrebujeme tú novú čističku vzduchu, difuzér alebo samochodiaci vysávač? Mnohí počas tohto obdobia prestanú rozmýšľať nad tým, čo skutočne potrebujú ale začínajú skôr rozmýšľať, ako by využili túto perfektnú vec, ktorá je v takej obrovskej zľave.
Aký bol skutočný dôvod vzniku Black Friday?
Existuje viacero teórií, kedy a za akým úmyslom vzniklo pomenovanie Black Friday.
Jedna z teórií siaha až do 50tych rokov 20. storočia vo Philadelphií, kvôli dopravnému zmätku, ktorý každoročne nastával deň po dni Vďakyvzdania. Na základe týchto zmätočných udalostí názov Black Friday udelili tomuto dňu najmä policajti, vodiči hromadnej dopravy, taxikári a verejní pracovníci.
Ďalšou z teórií je, že názov vznikol medzi účtovníkmi, pretože v starých účtovných knihách sa zaznamenávali straty/ záporné sumy červeným atramentom. Tie sa ale po dni Vďakyvzdania, kedy nasleduje obdobie predvianočných nákupov, zmenili na pozitívne sumy, ktoré označujú zisk a zapisované boli čiernym atramentom. Preto údajne vznikol názov Black Friday, ktorý teda označoval začiatok „ziskového obdobia“.
V dnešnej dobe je Black Friday považovaný ako odštartovanie vianočnej sezóny, kedy ľudia môžu nakúpiť vyhliadnuté darčeky za priaznivejšiu cenu.
Bohužiaľ ale mnohí predajcovia aj kupujúci zabudli na pravý úmysel týchto dní. Vianoce-nevianoce, obchodníci budú propagovať svoje výpredaje všade, kde sa dá a zákazníci budú kupovať veľké množstvá zbytočného tovaru. Potom nastane obdobie krátko pred Vianocami a obchody budú opäť ponúkať šialené zľavy a lákať ľudí na veľké nákupy. Takže v podstate Black Friday ako by ani nebol. Teda, Black Friday sa uskutočnil, obchody zarobili veľké paniaze. Uniká však tá podstata, akú mal tento deň pôvodne.
Konflikty a chaos
V záznamoch o udalostiach počas tohto dňa nájdeme množstvo negatívnych správ, ktoré poukazujú na ľahkomyseľnosť ľudí, ktorých zaujíma len nakupovanie.
V roku 2008 čakalo približne 2000 kupujúcich pred nákupným strediskom Wallmart v New Yorku na jeho otvorenie. Ako dav stále narastal, narastala s ním aj davová úzkosť a nervozita stihnúť si uchmatnúť všetko čo sa len dá.
Po otvorení obchodného strediska sa dav naraz nahnal dovnútra a len 34ročný zamestnanec, ktorý mal na starosť otvorenie dverí a spustenie nákupov, bol ušlapaný k smrti. Najsmutnejšie na tom je to, že to nikoho zo zákazníkov netrápilo.
Nikto mu nepomohol vstať a neprejavovali záujem o zastavenie davu. Aj keď sa mu ostatní zamestnanci snažili pomôcť, dav ľudí si začal sťažovať, ako dlho čakali vonku a že už nemienia ďalej čakať. A tak vyhasol život pracovníka, kvôli ľudskej chamtivosti.
V ten istý deň bolo zranených viacero ľudí, vrátane tehotnej ženy, ktorá musela byť prevezená do nemocnice. Ďalšie dva životy vyhasli pri streľbe počas hádky pri nakupovaní.
Medzi ďalšie konflikty patria zatknutia zákazníkov za agresivitu voči predavačom či ublíženie na zdraví ostatných kupujúcich, ktorí čakali v dave na rovnakú vec na akú mal zálusk útočník. Pri takomto konflikte mala útočiť žena, ktorá zranila 20 ľudí použitím obranného spreja.
Dopad na životné prostredie
Dopady na toto bezhlavé nakupovanie a každoročný ošiaľ sú žiaľ obrovské. Ľudia podľahnú lákavým cenám a nakúpia „hory zbytočností“, ktoré v realite až tak moc nepotrebujú. A čo sa deje s vecami, ktoré nepotrebujeme? Končia v odpade.
A teraz si zoberte že Black Friday je celosvetová záležitosť – tak koľko takého nepotrebného tovaru sa nakúpi a skončí po nejakej dobe na skládke? Je smutné, že nerozmýšľame nad našim životným prostredím viacej. Jediné, čo nás zaujíma je aby sme MY mali dostatok vecí.
Hlavnými druhmi produktov nakupovaných počas Black Friday je elektronika a plastové hračky. Tento druh odpadu je už aj tak na svete príliš premnožený a bude stále len narastať. Medzi často kupovaným tovarom je aj oblečenie. A práve sektor oblečenia je druhým najviac znečisťujúcim odvetvím na svete. Nejde len o produkty, ktoré nakupujeme ale taktiež to množstvo obalov, kartónových krabíc, lepiacich pások a tašiek, v ktorých je tovar zabalený.
Dneska už veľa ľudí nakupuje cez internet, pretože sa chce vyhnúť obrovským davom kupujúcich. To však tiež nie je ekologicky výhodné. Každý objednaný balík sa musí previezť autom. Ide o mnoho kilometrov, ktoré sa často zdvojnásobia, ak zákazník nie je spokojný s produktom a rozhodne sa ho vrátiť. Do ovzdušia sa počas týchto dní uvoľňuje viac plynov so skleníkovým efektom.
Marketingové triky
Obchodníci často „útočia“ na zákazníkov práve marketingovými trikmi ako je napríklad „Na sklade zostávajú už len 3 kusy!“. Alebo „Tento produkt si práve prezerá 10 ďalších záujemcov“. Poväčšine ide len o nátlak na ľudskú psychiku aby tovar čo najrýchlejšie kúpili.
A čo sa týka novej výhodnej ceny produktu počas Black Friday dní, tiež treba byť opatrní. Niektorí obchodníci totiž schválne „nafukujú“ pôvodnú cenu aby Vás upozornili, ako veľmi sa oplatí kúpiť ich produkt práve teraz.
Zamyslite sa
Skúste si tento rok dávať pozor na marketingové ošiale a zamyslite sa nad tým koľko vecí už vlastníte a či naozaj nevyhnutne potrebujete viac k spokojnosti. Prestaňte ísť s davom a nakupovať najviac propagované veci. Využite čas, ktorý trávite na internete a vyhľadajte si viacej ekologicky výhodné možnosti. Podporte maloobchodníkov, ktorým naša Planéta nie je ukradnutá, používajú recyklované materiály, využívajú čo najmenej plastov a nevyrábajú 100 druhov rôznych výrobkov ako na bežiacom páse
Nekupujte – darujte!
Poznáte udalosť Giving Tuesday? Tento pojem vznikol v roku 2012. Každoročne v utorok, po Black Friday nastáva Giving Tuesday. Tento rok sa bude konať 3. decembra 2024. Ide o globálne hnutie, kde sa podporuje šírenie radosti a dobra a Vy máte možnosť niekoho obdarovať. Môžete darovať finančú alebo materiálnu pomoc sociálne znevýhodneným osobám, detičkám s postihnutím, seniorom, ľuďom bez domova či zvieratkám. Taktiež môžete venovať peniaze na rôzne združenia, do vzdelávania, k prispetiu na životné prostredie a mnoho, mnoho ďalšieho.
Zistite si viacej o možnostiach, ako by ste mohli pomôcť a vyčarovať úsmev na tvári ostatných. Preberte si doma svoje veci a to čo nepotrebujete, nezbavujte sa toho vyhodením do odpadu. Darujte to tým, čo to potrebujú.
Dúfame, že tento článok by po prečítaní mohol prispieť k uvedomeniu a zlepšeniu každého z nás.